Waar kijkt Google naar als hij beslist of je website relevant is voor een zoekopdracht? Hier bekijken we 5 vragen die een zoekmachine zich zal stellen om je website te evalueren zodat je betere SEO (Search Engine Optimization; zoekmachine-optimalisatie) kan doen.

Komen de woorden overeen?

Dit is super voor de hand liggend. Maar denk er eens verder over na: mensen typen hun problemen en vragen in de zoekbalk, terwijl jouw website de antwoorden toont. Dat zijn niet dezelfde woorden. Dus het is belangrijk dat jij weet waar je bezoekers en klanten naar op zoek zijn, zodat jij die exacte woorden en zinnen in je website kan verwerken.

Deze is echt een belangrijke, als ik klanten help hun website te maken of te optimaliseren, moet ik hen hier altijd aan herinneren omdat het zo gemakkelijk is om ergens mooie woorden te zetten die eigenlijk niet zo relevant zijn of die de zoekmachine niet zal begrijpen.

Zijn de zinnen belangrijk op de website?

Niet alle tekst op je website wordt op dezelfde manier bekeken. De meest belangrijke plaatsen zijn:

  • De titel
  • Subtitels
  • De tekst van links
  • De tekstuele beschrijving van afbeeldingen

Is het een technisch kwalitatieve website?

Is de website snel? Ziet hij er goed uit op een smartphone? (50% van je bezoekers zijn waarschijnlijk op hun telefoon) Is de tekst leesbaar in termen van kleur (contrast) en grootte (niet te klein)? Is de inhoud gestructureerd zodat Google kan zien waar het eigenlijk over gaat?

Is de informatie recent?

Meer recente informatie is typisch juister en accurater dan oudere informatie. Zorg er dus voor dat je regelmatig je website updatet en zorgt dat de gegevens up-to-date zijn.

Heeft de website een goede reputatie?

Er zijn twee belangrijke onderdelen die worden gebruikt om de reputatie van een website te bepalen:

  1. Dit is de kern van waarom Google indertijd zo krachtig was. Hoe veel andere websites hebben een link naar deze website? Net als bij wetenschappelijke publicaties, zal een website met meer referenties hoogstwaarschijnlijk beter zijn dan eentje zonder.
  2. Hoe vaak zoeken mensen naar je merknaam? Als veel mensen zoeken naar “nie normaal digitaal,” is mijn website waarschijnlijk een goede keuze voor een zoekopdracht naar “zoekmachine-optimalisatie” omdat ik een bepaalde reputatie heb.

Leave a Reply