Je bent begonnen met je eigen website te bouwen? (In WordPress bijvoorbeeld, net als deze site) Een fantastische stap in dit tijdperk van digitalisering. Vandaag de dag bijna iedereen op zoek naar jouw diensten of producten via het internet dus het is cruciaal dat jij klaar staat om nieuwe klanten te ontvangen en bestaande klanten beter te bedienen. Meer dan 50% van de mensen die een lokale zoekopdracht uitvoeren, zullen dezelfde dag nog de winkel bezoeken, bijvoorbeeld (Google, 2014).
Wanneer ik ondernemers help met hun website, merk ik dat ze vaak te hard focussen op de minder belangrijke zaken waardoor het uiteindelijke verwachte resultaat dreigt te verdwijnen. Laten we daarom nu even de tijd nemen om op te lijsten wat er echt telt als het gaat om een goede website.
Waarom eigenlijk een eigen website? Wat is je doel?
Beginnen bij het einde. Al te vaak vergeten we dit en vliegen we er aan volle snelheid in, maar gaan we eigenlijk de verkeerde richting op. Daarom wil ik eerst de fundamenten leggen, zodat de rest van dit artikel gewoon logisch is. Als je bij elke stap denkt, “ja natuurlijk is het zo,” heb ik mijn doel bereikt.
De meeste zaken die een eigen website willen maken, doen dit in de eerste plaats om meer klanten te krijgen. Juist? Kwestie van dat we het expliciet maken.
Dat betekent dat we meteen al een paar belangrijke dingen weten. We moeten:
- Zorgen dat mensen die op zoek zijn naar onze diensten, deze effectief vinden (van mens naar lead)
- Zorgen dat deze leads je diensten gaan kopen (van lead naar klant)
We kunnen dat eerste benoemen als marketing en het tweede als verkoop. Je eigen website gaat bij beide helpen.
Bekijk het als klant
Dit is echt een basisprincipe, maar veel ondernemers nemen het niet au serieux genoeg als ze hun website zijn aan het maken. Ik snap het—een kunstwerk maken is leuk en geeft veel voldoening. Maar dat hebben we hierboven niet bij onze doelen gezet dus we laten het best even achterwege.
Persoonlijk ben ik daar heel extreem in en speel ik “de domme bezoeker:” het minste dat niet meteen honderd procent duidelijk is, of dubbelzinnig, of ik-weet-niet-wat-ik-moet-doen, is fout (zie ook de dronken bezoeker). Die mindset is de kern van hoe ik werk als grafisch ontwerper; we keren daar straks op terug als ik het heb over handjes vasthouden.
Beantwoord de vragen van je klanten
Terug naar onze doelen. Nu is het tijd om na te denken en deze vragen te beantwoorden:
- Wanneer zijn mensen op zoek naar jouw diensten? Waar zoeken ze eigenlijk naar? Wat typen ze in in Google, wat vragen ze aan hun vrienden, welke frustraties posten ze op hun Facebook? Wat is het probleem dat jij kan oplossen?
- Wat is de overtuigende factor, of wat zijn de overtuigende factoren waarom een lead voor jou zou kiezen? Wat zorgt dat je bezoeker beslist? En wat moet die persoon doen om jouw diensten te beginnen gebruiken? Bellen, e-mail sturen, online kopen, formulier invullen?
Hoe Google oplossingen zoekt
De antwoorden op die vragen moeten in je website zitten. Kijk, Google werkt zo: iemand typt een paar woorden in, en Google toont de “beste” pagina die die woorden min of meer bevat. Stel je voor dat je boilers herstelt maar op je website staat in het groot “zonder een werkende AEG is het even koud als in de zee.” Een mogelijke klant doet een zoekopdracht naar “boiler herstellen” maar dat komt helemaal niet overeen met jouw tekstje (ook al is het grappig) dus Google denkt “dit is niet relevant voor de zoekopdracht” en de website van jouw zaak verschijnt niet. Neem me niet verkeerd: dat tekstje mag er staan—omdat het grappig is, helpt het waarschijnlijk als overtuigende factor—maar enkel daarmee ga je niet verschijnen op een zoekmachine.
Het tegengestelde is helemaal denken als de klant en zijn problemen. Je kan bijvoorbeeld een artikel schrijven “Water wordt niet meer warm? Controleer deze drie dingen.” Eén van de dingen zal waarschijnlijk zijn “de boiler is kapot” (zet dat dan ook als sub-titel) en daar kan jouw bedrijf mee helpen.
Dit beschrijft perfect de basis van content marketing en SEO; je kan allemaal fancy optimalisaties gaan doen met tags en gestructureerde metadata en posts “recycleren” en opdelen enzovoort, maar puntje bij paaltje komt het hierop neer:
Toon dat je het probleem van je klant begrijpt, en stel een relevante oplossing voor.
Mooi toch, dat het zo werkt? Dit is precies wat je zou verwachten van een goede zoekmachine of “oplossingmachine.”
Layout: handjes vasthouden
Wat is de perfecte layout van je website? Waar moet je telefoonnummer staan? Hoe zorg ik dat bezoekers lang genoeg blijven om (1) te snappen dat wij een oplossing voor hun probleem bieden, (2) overtuigd te worden dat we de juiste zijn en (3) actie ondernemen om te starten?
Hier houd ik het principe van handjes vasthouden aan. De website van je onderneming is geen telefoonboek; het is veeleer een rondleiding. Stel je voor dat je een mogelijke klant hebt met een probleem, bijvoorbeeld “mijn boiler is kapot,” en hij zegt aan jou “hallo, mijn boiler is kapot.” Wat zou je dan zeggen of tonen om duidelijk te maken dat jij de perfecte boilerhersteller bent? Houd er rekening mee dat mensen op het internet heel ongeduldig zijn (en al zeker als ze op hun smartphone zitten, zoals 50% van je bezoekers).
Stappenplan van bezoeker tot klant
Schrijf daar een paar bullet points van neer en die zullen bepalen wat de layout is van je website. Je zal zorgen dat, bij elke stap, je leads duidelijk begrijpen wat je bedoelt, weten wat de volgende stap is én die volgende stap willen maken. In ons voorbeeld van de boilerhersteller wordt het bijvoorbeeld zoiets:
- Boiler kapot? Wij van SuperBoiler herstellen boilers supersnel
- Je boiler zal zelfs beter werken dan voorheen omdat we een hele check-up doen
- Hier is een voorbeeld van wat een klant over ons zegt: “SuperBoiler Patrick was binnen een uur bij ons thuis—we hebben nog in de ochtend kunnen douchen!”
- Wil je dat wij jou helpen? Bel ons, hier is ons telefoonnummer en we komen vandaag nog
Je ziet hoe, bij elke stap, onze lead meer overtuigd zal worden van SuperBoiler. Op het einde is de CTA (leg ik zo meteen uit) superduidelijk en supergemakkellijk. Elke “zijweg” die je bezoeker zou kunnen nemen, is waarschijnlijk een afleiding en verkleint de kans dat hij bij jou zal kopen.
Het is natuurlijk niet altijd het geval dat er maar één “flow” is; vaak is het zelfs zo dat verschillende mensen een andere “route” nemen door het proces om klant te worden. Het is dus een goed idee om die verschillende customer journeys (zo noemen we dat dan) neer te schrijven en te voorzien op de website. Bijvoorbeeld: een bezoeker was eerder al SuperBoiler-klant, deze moet niet opnieuw overtuigd worden en wil gewoon je telefoonnummer hebben. Voor die bezoeker kan je dan je telefoonnummer helemaal bovenaan de website zetten.
Checklist voor de website van je bedrijf
Deze lay-out zou ik opstellen als basis voor zowat elk bedrijf:
Van boven naar onder hebben we:
- Helemaal bovenaan contactgegevens, zodat mensen je snel kunnen bereiken
- De naam van je onderneming en/of het logo
- In grote tekst, heel kort (één zin), super-duidelijk, wat je doet
- CTA (Call-To-Action, een knop met een specifieke actie als tekst—in imperatief—voor de volgende stap die je bezoeker moet nemen. Bijvoorbeeld “bel nu” of “maak een afspraak”.)
- Een langere beschrijving van wat je doet. Beschrijf de problemen die je oplost (denk aan Google), beschrijf wat jouw oplossing is en waarom iemand specifiek voor jou zou kiezen.
- De CTA nog eens (de “domme bezoeker” heeft echt geen zin om terug naar boven te scrollen)
- Een foto die mooi toont wat je doet
- Een getuigenis om wat je uniek maakt in de verf te zetten
- In de footer:
- Je logo/naam
- Korte beschrijving
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Adres
- Openingsuren (als je dat hebt)
Zorg ook dat deze verplichte elementen er op staan (typisch in de footer):
- Naam & rechtsvorm van de onderneming
- Ondernemingsnummer en BTW-nummer
Ontwerp: blijf bij het thema en houd het mooi
Hoe zorg je dat de website mooi is? Esthetiek is zeker een factor die klanten helpt overtuigd te geraken van jouw oplossing, omdat je website je visitekaartje is—de eerst indruk moet professioneel zijn en duidelijk maken hoe je werkt. Dat kan een serieuze uitdaging zijn als je geen grafisch ontwerper bent. Toch hoeft het niet moeilijk te zijn. Hier is mijn stappenplan:
- Kies een thema dat er goed uit ziet en past bij je zaak
- Werk binnen het thema en maak zo weinig mogelijk eigen aanpassingen
De ontwerper die het thema maakte, heeft wellicht heel goed nagedacht over hoe het er moest uitzien. Als je zelf begint kleuren, lettertypes of lay-outs aan te passen, wordt de kans steeds groter dat het eindresultaat niet meer “in balans” is. Ik gebruik die term als ontwerper heel vaak; voor mij moet het “gewoon kloppen”—dat is een gevoel dat je traint over de jaren.
Tijd om te beginnen
Er is geen beter moment dan vandaag om je eigen website te maken, voor jezelf of voor je onderneming. Moderne tools zijn nie normaal en geven je de kracht om in een mum van tijd een succesvolle website te bouwen. Zoals je las in dit artikel is het belangrijkste om goede inhoud te voorzien en die op een effectieve manier te lay-out’en. De technische kant wordt minder relevant nu de programma’s beter worden. Ik programmeerde vroeger m’n eigen websites maar nu meestal niet, gewoon omdat het zo veel sneller kan.
Goede inhoud maken is niet gemakkelijk
Je las al de vragen die ik aan je stelde. (Hopelijk heb je de antwoorden opgeschreven!) Goede vragen hebben op zich al een enorme impact. Er zijn echter een hele hoop subtiele factoren die bepalen of een tekst, een foto, enzovoort werkt of niet.
En hoe slim we ook zijn, Natuur lacht met onze voorbereiding en vindt wel een manier om onze verwachtingen in het water te gooien. Daarom, als je een écht succesvolle website wil, moet je tijd steken in de inhoud af te werken en te testen. Het gaat jammer genoeg (nog) niet vanzelf.
Samen maken we een succesvolle website
Wat zou de impact zijn van iemand die je continu de juiste vragen stelt? Wat zou het effect zijn van iemand die, samen met jou, op zoek gaat naar een succesvolle website—een website die werkt? Nie Normaal Digitaal doet dit. Het is één van de “experimenten” op je tocht naar een Nie Normaal Digitale onderneming. Geïnteresseerd? Neem contact op en we beginnen ermee.