Status

Als ik kijk naar de hoeveelheid buzzwords die verschijnen over en rond digitalisatie en digitale transformatie, kan ik niet anders dan me afvragen, is digitalisering een statussymbool geworden? Als die dure worden zo worden uitgedeeld als zoete broodjes, kan het toch niet anders dan dat er wat nuance is verdwenen in onze sector?

Laten we dus even de tijd nemen om terug te keren naar wat er nu echt belangrijk is. Want met alle coole nieuwe technologieën die elke dag worden uitgevonden, is het veel te gemakkelijk om afgeleid te worden van waar het nu uiteindelijk om draait (ik ben schuldig).

Soms lijkt het wel alsof bedrijven digitaal gaan, gewoon om hun status aan de wereld te tonen. Laten we even terugkeren naar waar het eigenlijk om draait.

Technologie is een middel om je businessplan te vormen.

Dat is, volgens mij, de belangrijkste stelling die we in ons achterhoofd moeten houden. We hebben een businessplan en met hulp van technologie, kunnen we spelen met de activiteiten die we doen. Je kan bijvoorbeeld een project management-tool of programma voor standaard operatieprocedures gebruiken om de werklast te verlichten, en consequent een betere dienst te leveren aan elke klant. Of je kan een deel van je business automatiseren om je volledig te focussen op je core business.

Dat betekent dat het allemaal begint met de vraag, waar wil ik naartoe? Wat wil je bereiken en hoe ga je dat doen?

Pas daarna kan je je de vraag beginnen stellen welke technologie daarbij zou kunnen helpen. Dan kan je evalueren wat de voor- en nadelen van die technologie zijn (ja, er zijn nadelen—denk maar aan het verslavende karakter van sociale media) zijn en of het voor jou afweegt. Met die informatie kies je dan de beste oplossing, al dan niet digitaal, al dan niet technologisch.

Je digitale strategie

Het resultaat van de oefening hierboven, een overzicht van de technologieën die je nodig hebt om je businessplan waar te maken, is je digitale strategie. Je hebt nu beslist hoe je gebruik gaat maken van deze moderne technologieën.

Ik noem dit eigenlijk liever technologiestrategie. Want digitale dingen zijn maar een voorbeeld van technologie, het is wat er op dit moment speelt. Maar technologie kan heel erg breed gaan—ik heb permanent een stylo in mijn broekzak zitten zodat ik altijd kan schrijven, dat is superhandig en beschouw ik zeker als technologie.

Technologie is, opnieuw, gewoon een middel dat je werk gemakkelijker maakt. Zo kan je terug meer tijd geven aan je privéleven, je klanten betere diensten leveren (ook al ben je er zelf niet en moet iemand anders het doen) en tijd steken in het verder opbouwen van je zaak.

Technologie hoeft niet digitaal te zijn. Soms is het zelfs beter om een analoge keuze te maken. Met de juiste principes maak je goede beslissingen.

Nuance met digitale technologie

Moderne technologieën kunnen drie enorm waardevolle kenmerken in een onderneming brengen:

  • Automatisering: Taken kunnen volledig worden overgenomen door een programma, computer, robot, etc.
  • Beschikbaarheid: Je kan zorgen dat al je gegevens altijd en overal beschikbaar zijn, ook al vliegen alle kantoren en het huis van elke medewerker in brand.
  • Schaalbaarheid: Je kan met een vingerknip diensten aanbieden aan miljoenen en miljoenen klanten, en op dezelfde manier nieuwe klanten vinden.

Voor digitale technologie in het algemeen is er één groot nadeel: het kan zorgen voor meer chaos. Want het is gewoon meer. Je hebt meer programma’s, meer toestellen, meer processen die afhankelijk zijn van elkaar. In mijn ervaring, bijvoorbeeld, is het zo dat de oude papieren documenten veel beter georganiseerd zijn dan de digitale—de reden is dat je met analoge dingen gedwongen wordt om even stil te staan en er rustig je tijd voor te nemen. In de digitale wereld kan het supersnel, maar dat wordt gemakkelijk te snel.

Daarom zeg ik al sinds 2015, omhels maar beheers technologie. Zorg dat het voor ons werkt en netto een enorme positieve impact heeft. (Voor de meeste mensen heeft bijvoorbeeld je mail altijd laten openstaan wel degelijk een voordeel, maar weegt net niet op tegen alle nadelen.)

Onthoud dit: let bij het gebruiken van een nieuwe technologie ook op de nadelen, en kijk of het nu past in jouw digitale strategie.

Dat betekent dat je echt iemand moet zijn die de digitale wereld begrijpt, maar ook de mensen. Bijna altijd komt het toch neer op een verhaal van nieuwe gewoontes te bouwen en werknemers mee te krijgen. Het is nooit alleen technologie.

Werk samen en experimenteer om (met weinig geld, tijd en risico) je digitale transformatie waar te maken.

Laten we beginnen

Om je digitale strategie te kickstarten, neem even iets om te schrijven en beantwoord deze vraag:

Wat zijn jouw grootste dagelijkse frustraties?

Ik zou het fantastisch vinden als je die hieronder bij de reacties kon plaatsen. Zo krijgen we samen een beeld van wat de meest voorkomende frustraties zijn, en kan ik gewoon inspringen en mijn lezers helpen. Of je kan je ervaringen delen en al iets bijleren van de andere reacties.

Kies dan een frustratie en beslis om daar vanaf vandaag een oplossing voor te beginnen zoeken. Kijk al snel eens op het internet wat je kan doen, en wat de snelste en gemakkelijkste manier is om al de eerste resultaten binnen te halen.

Inspiratie nodig? Doe de quiz en ontdek hoe Nie Normaal Digitaal je bent.

Ik zie een paar elementen bij heel veel ondernemingen terugkeren. Deze drie zijn gemakkelijk om klaar te zetten en zullen heel veel opleveren:

  1. Zet al je bestanden in de cloud. Plots kan je alles van overal bekijken en aanpassen, of delen met om het even wie. Geen zorgen meer dat je computer crasht; je kan doodleuk op een andere computer of je smartphone verder doen. Inloggen en klaar.
  2. Verhelder & automatiseer administratieAh, die administratieve rompslomp. Voor alle dingen die regelmatig moeten gebeuren, begin een checklist. Geloof me (of geloof Atul Gawande die The Checklist Manifesto schreef), het gaat minder pijnlijk zijn. Dat is trouwens al de eerste stap naar deze taken delegeren of automatiseren. Je doet het sneller, onthoudt het beter (want het is gedocumenteerd) en kan de tijd nemen om na te denken over hoe je die taakjes kan sneller en beter doen.
  3. Word aanwezig online. Ik heb het niet over miljarden volgers krijgen en elke dag tien keer op elk platform delen. Maar zorg dat je op z’n minst te vinden bent via Google, Google Maps en Facebook. Zorg dat er gelinkt wordt naar je website, dat je een korte beschrijving en een paar mooie foto’s hebt wat je doet, en dat klanten je kunnen vinden of contacteren. Dit kan je met een dagje of twee werk in orde krijgen.

Digitaal transformeren is experimenteren

Het is vaak moeilijk om op voorhand te weten of een nieuw initiatief zou lukken. Je loopt risico door op een nieuwe manier te gaan werken, door je processen te veranderen of door je diensten aan te passen.

Daarom stel ik voor om een experimentele aanpak te nemen. Maak snel een beslissing en probeer gewoon. Na een maand, bijvoorbeeld, kan je evalueren wat het resultaat van dat experiment was en beslissen of je verder gaat of niet.

Dat is een supersimpel principe maar het maakt je leven veel gemakkelijker: geef toe aan onzekerheid. Dat kleine beetje flexibiliteit laat je toe om beter na te denken over “wat als het fout gaat?” (want je weet dat het fout gaat), want je leert nog steeds het snelste uit je fouten. Dan, maak je downside zo klein mogelijk en je hebt een recept voor succes.

Dit principe is de basis van elke start-up, de basis van hoe de servers van Google werken en de basis van lean softwareontwikkeling.

Het fantastische aan digitale technologie is dat je zo ongelooflijk snel en goedkoop kan beginnen experimenteren. Je kan op een mum van tijd iets nieuws klaarzetten en het beginnen gebruiken; op een maand heb je meestal een mooi idee van hoe goed het werkt en worst case gooi je het in de vuilbak als een goede les geleerd.

Technologie kan je de vrijheid geven om meer aan je bedrijf te werken.

Werk aan je bedrijf

Alles wat we hier zagen, zijn voorbeelden van hoe je aan je bedrijf kan werken (niet in). Als ondernemer is dat de kern van jouw taak: zorgen dat het bedrijf steeds beter en beter wordt; niet dat elke dag de brandjes worden geblust. De principes hierboven zijn precies de dingen die je meer tijd gaan geven om aan je bedrijf te kunnen werken.

Betere diensten leveren, minder werken, klanten blijer maken, meer verdienen, meer plezier en meer groei. Daar gaan we voor.

Zin om te beginnen?

Nie Normaal Digitaal helpt ondernemingen vlotter draaien door optimaal gebruik te maken van technologie.

We kijken samen naar wat het meest kan betekenen voor jouw onderneming en beginnen er gewoon aan. We experimenteren en bouwen samen.

Leave a Reply